קריטריונים לבחירת חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני

איך נכון לבחור חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני - מורה נבוכים

יועצים ארגוניים ממלאים תפקיד מרכזי בהנחיית פיתוח ארגוני ושינויים ארגוניים. בחירת היועץ הנכון עשויה להשפיע באופן משמעותי על הצלחת יוזמות ארגוניות. מאמר זה סוקר את הקריטריונים המרכזיים לבחירת חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני, בשאיפה לספק מסגרת שתסייע למנהלים לבחור נכון.  

ארגונים מבקשים, לעתים קרובות, את עזרתם של יועצים חיצוניים כדי להתמודד עם אתגרים מורכבים, ליישם יוזמות שינוי, או במטרה לשפר את האפקטיביות הארגונית. בחירת חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני מתאימים היא קריטית, שכן היא משפיעה ישירות על תוצאות ההתקשרות עם היועץ. עם זאת, תהליך הבחירה עלול להיות מרתיע, נוכח ריבוי היועצים המציעים שירותים מגוונים.

מאחר שבמדינת ישראל טרם חוקק חוק המסדיר את פעילותו של היועץ הארגוני, עדיין מתאפשרת כניסה לא מבוקרת של אנשים הטוענים למקצועיות או למומחיות כזו או אחרת, כשבפועל הם נעדרים הכשרה או ניסיון מתאימים. לעיתים, אנשים לא מקצועיים, המזדהים כיועצים ארגוניים, מייעצים לארגונים וגורמים לנזקים קשים ובכך חוטאים לתפקידם. לא פעם מנהלים שיתפו אותי בניסיון כושל וכואב של ייעוץ ארגוני, מה שגרם להם, ולצוות העובדים, לאבד אמון בכל יועץ ארגוני, ובכל תהליך של ייעוץ ארגוני, יהיה אשר יהיה.

אז מהם בעצם הקריטריונים לבחירת חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני?

נתחיל מקריטריון הכרחי ובסיסי, שגם קל לבחון את קיומו:

השכלה אקדמית:

יועץ ארגוני הוא אדם בעל תואר שניחברת ייעוץ ארגוני לפחות בתחום לימודים רלוונטי (ייעוץ ארגוני, פסיכולוגיה ארגונית, סוציולוגיה ארגונית, התנהגות ארגונית ולימודי עבודה) ממוסד המוכר על-ידי המל"ג.

מעבר לעולמות הידע שרכש היועץ במוסד אקדמי כזה או אחר, כישורים אקדמיים מעידים על מחויבותו של היועץ ללמידה מתמשכת ולעמידה בסטנדרטים מקצועיים ואתיים.

מומחיות וניסיון:

קריטריון מרכזי לבחירת יועץ ארגוני הוא המומחיות והניסיון שלו בתחום הרלוונטי. על היועץ להיות בעל הבנה עמוקה של דינמיקה ארגונית, עקרונות ניהול שינויים וידע ספציפי לענף. הערכת הרקורד של היועץ, פרויקטים קודמים והמלצות של לקוחות עשויים לספק תובנות לגבי ניסיונו ומומחיותו של היועץ.

יכולת התאמה לתרבות ולערכים הארגוניים ומיומנויות תקשורת ושיתוף פעולה:

תפקיד היועץ הארגוני משלב בין יכולות ניתוח והבנה לבין גמישות תרבותית ומיומנויות בינאישיות גבוהות. אלה, מסייעות ליועץ הארגוני לזהות את האתגרים ולהטמיע תהליכים ופתרונות מתאימים, לכל לקוח, בהתאם לנתוניו ולצרכיו. יכולת ההסתגלות של היועץ לתרבויות ארגוניות מגוונות חשובה להצלחת תהליך הייעוץ. על היועץ הארגוני לדעת ליישר קו עם הערכים, הייעוד ועקרונות הפעולה של הארגון כדי ליצור קשר ויחסי אמון עם חבריו.

שיתוף פעולה ותקשורת יעילה חשובים לבניית אמון ולשמירה על מערכות יחסים פרודוקטיביות בין היועץ הארגוני ללקוח. על היועץ להחזיק במיומנויות בינאישיות גבוהות כדי לתקשר עם בעלי העניין בכל רמות הארגון, לרבות מנהלים בכירים, מנהלים בדרגי הביניים ויתר העובדים. הקשבה פעילה, אמפתיה ויכולת לבטא מושגים מורכבים בצורה ברורה ותמציתית הן תכונות חיוניות ליועץ ארגוני. יתר על כן, על היועץ להפגין פתיחות למשוב, לפעול בשקיפות, ולהיענות לפניות ולחששות של הלקוח.

מחויבות היועץ לתוצאות:

בסופה של תקופה, הצלחת תהליך הייעוץ נמדדת בתוצאות המוחשיות שהושגו. על היועץ הארגוני להפגין חשיבה מכוונת תוצאות, ומחויבות לספק ערך לארגון. לצורך כך, על היועץ, בעצה אחת עם הלקוח, להגדיר יעדים ברורים ולהקים מדדי ביצועים שיאפשרו מעקב קבוע אחר ההתקדמות לקראת התוצאות הרצויות.

יועץ איכותי יעביר את הידע ואף יבנה יכולות בתוך הארגון כך שבתום התהליך, הארגון ידע להמשיך לקיים את שנעשה גם בהיעדרו.

הייעוץ הארגוני כמוהו כקביים לאדם – נשאף כי אחרי תקופת השיקום נדע ללכת ואף לרוץ, ללא הקביים. ובאותה הרוח, הארגון, צריך יהיה לדעת להמשיך להשתכלל ולצמוח, גם בתום תהליך הייעוץ הארגוני – כדי להבטיח קיימות השינוי גם ללא מעורבותו של היועץ או חברת ייעוץ ארגוני.

הפניות וחוות דעת מלקוחות עשויים לספק עדות ליכולתו של היועץ להניע שינוי משמעותי וליצור השפעה מתמשכת.

מחיר וערך:

תהליך ייעוץ ארגוני לחברות אינו זול. מעבר לעלותו הישירה, התהליך לרוב דורש השקעת משאבים ארגוניים. אם מטרתכם היא לחסוך כבר מהיום הראשון – שקלו מחדש כניסה לתהליך שכזה. עם זאת, תועלותיו של ייעוץ ארגוני אפקטיבי ניכרות באופן משמעותי, ולטווח הארוך. יש לקחת בחשבון את שכר הטרחה של היועץ הארגוני ביחס לערך שהוא מביא עמו. אמנם עלות היא גורם חשוב, אך יש לתת עדיפות לערך הכולל של התהליך ולהשפעתו על הארגון. לבסוף גם כאן, כמו בתחומים אחרים, הניחו כי "הזול הוא היקר".

לסיכום, בחירת חברת ייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני המתאים לארגונכם, דורשת שיקול דעת מדוקדק של מספר קריטריונים, החל מהשכלה רלוונטית, מומחיות וניסיון ועד התאמה תרבותית ואוריינטציה לתוצאות. על ידי בחינת קריטריונים אלה ובחינת התאמת היועץ לצרכי הארגון וליעדיו, ייבחר יועץ שיוכל לשתף איתכם פעולה ביעילות, כדי להניע פיתוח ושינוי ארגוני מוצלח. קיומם של הקריטריונים שנסקרו לעיל תבטיח ככל הניתן את הצלחת ההתקשרות עם היועץ הארגוני, ותמקסם את הערך הנגזר ממומחיות חיצונית.

דילוג לתוכן