ייעוץ והדרכה למנהלים בכירים

מנהל, מתי נכון להסתייע ביועץ ארגוני, ומה יצא לך מזה?

ליועצים ארגוניים יש תפקיד מכריע בסיוע למנהלים בכירים בניווט בסביבה העסקית עתירת האתגרים. ייעוץ והדרכה יאפשרו למנהל להגדיל את סל הכלים והמיומנויות למימוש המטרות והיעדים של הארגון, וגם יסייעו להתפתחותו האישית. להלן חלק מהתועלות המתקבלות בתהליך של ייעוץ והדרכה למנהלים בכירים:

פיתוח מנהיגות:

מנהלים בכירים נדרשים לפיתוח יכולות מנהיגות, כדי להצליח להוביל את חברי הארגון לעבר הגשמת המטרות והיעדים העסקיים. בתהליך ייעוץ אישי ועמוק, יזוהו מוקדי הכוח של המנהל וייבנו סביבם דרכי פעולה שיעצימו את כוחו ואת השפעתו בארגון. היועץ הארגוני יזהה וישקף למנהל את ׳הכשלים הניהוליים׳, הסיבות לקיומם והשלכותיהם – כל זאת במטרה למזערם ולצמצמם ככל הניתן. תהליך כזה, המתרכז בהעצמת חוזקותיו של המנהל, לרוב מייצר שינוי משמעותי באופני הניהול ומאפשר השפעה רחבה ועוצמתית יותר על חברי הארגון. בדרך זו נמנעת התנוונותם של מנהלים, ומתאפשרת צמיחתם והתפתחותם, משנה לשנה, עד להפיכתם למנהיגים דגולים, לא פחות.

הגדרה ומימוש חזון הארגון:

חזון הוא מרכיב מכריע בהצלחתו של כל ארגון, שכן הוא משמש כמגדלור עבור הארגון כולו, המנחה את פעולותיו, החלטותיו ושאיפותיו. חזון אינו רק 'הצהרה על הנייר' אלא הוא כלי רב עוצמה שיש בו כדי לעצב את התרבות, האסטרטגיה וההצלחה של הארגון בטווח הארוך. באמצעות הסתייעות ביועץ ארגוני, ניתן יהיה לזהות ולחדד את גרעין חזונו של המנהל והארגון, ולהציב בהתאם מטרות ויעדים הדורשים מאמץ, ויציאה מאזור הנוחות.

מסירות, רווחת אצל אנשים העמלים לקראת מטרה רגשית ברורה, מלהיבה וסוחפת – בתהליך ייעוץ לבכירים, נקנה למנהל כלים להגדרת חזון מעורר ומלהיב באמצעותו יוכלו חברי הארגון למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם, כל אחד לפי כוחו וכישוריו.

ייעוץ לבכירים

ניהול כישרונות: תכנון, יצירה ופיתוח עתודה ניהולית – בניית ה״מחר״ של הארגון:

יועץ ארגוני עשוי לסייע למנהל הבכיר בארגון לזהות ולהכשיר מנהיגים עתידיים. באמצעות עיצוב ויישום תוכניות לצורך פיתוח עתודה ניהולית (עוד על: פיתוח מנהלים) ניתן יהיה להבטיח מעבר מנהיגות חלק וטבעי בעת פרישה או עזיבת מנהלי מפתח בארגון. מעבר לכך, יועץ ארגוני יכול לעזור למנהל הבכיר לזהות ולטפל בפערי מנהיגות בתוך הארגון, ובכך לשמור על רמה ניהולית גבוהה באופן רציף ולאורך זמן.  

ניהול שינויים:

במהלך שינויים ארגוניים משמעותיים, כגון מיזוגים, רכישות או ארגון מחדש, יועץ ארגוני עשוי לעזור למנהלים הבכירים בארגון לנווט במורכבות השינוי, לפתח אסטרטגיות לניהול שינויים ולהבטיח הטמעה אפקטיבית ונטולת משברים. לדוגמה, שינוי לעיתים קרובות קורא תיגר על התפיסות והמצב הקיימים, ומעורר התנגדות מצד חלק מחברי הארגון. במצב כזה, היועץ הארגוני יעניק למנהל הבכיר כלים לנהל את ההתנגדויות לשינוי בצורה נכונה: להקשיב לקולות המתנגדים, לשקול את טיעוניהם כדי לקבל החלטות מושכלות וכדי לגבש תוכנית עבודה אופטימלית לשינוי. נתינת מקום להתנגדויות, וההתמודדות איתן, תעשיר את מגוון נקודות ההשקפה, תשכלל ותשפר בסופו של התהליך ומתוך כך, גם את תוצאות השינוי.  

ביסוס ושכלול תהליכי קבלת החלטות:

לעיתים, כדי לשרוד יש צורך בקבלת החלטות אמיצות ובלתי צפויות. לשם כך, נדרשת מנהיגות אותנטית, שאינה חוששת לקחת סיכונים ולהציב יעדים כבירים ונועזים. תמיכה של יועץ ארגוני תכלול הדרכה וליווי של  המנהל על-מנת שיוכל לקבל את ההחלטות הנכונות, להתמודד עם הכישלונות, ולהפיק את הלקחים כדי לבצע טוב יותר בהתנסויות הבאות.

ייעוץ והדרכת מנהלים בכירים עשויה להעניק למנהל תמיכה מתמשכת בצמתי החלטה קריטיים ופרספקטיבה נכונה שיאפשרו לו מציאת פתרונות פרגמטיים העקביים לתפיסת חזונו. כדי לעשות זאת, על המנהל הבכיר להיות מסוגל לראות את הדברים ממגוון רחב של פרספקטיבות, מבפנים ומבחוץ. במסגרת ייעוץ למנהלים בכירים קבלת החלטות שיטתי שיאפשר גיוס האנרגיה בסביבה המשתנה תדיר לטובת התקדמות, צמיחה, התפתחות והגשמת חזונו של הארגון.

לסיכום, בתהליכי ייעוץ והדרכה למנהלים בכירים נייצר מרחב אישי למנהל בו יתאפשר לו לעצור את השגרה כדי להתבונן מחדש על האתגרים, וכדי לבחון מחדש את התפיסות הקיימות. מרחב כזה יאפשר למנהל לחשוב באופן שיטתי וסדור על חזונו ותפיסת תפקידו בתוך המערכת הארגונית ומערכות היחסים הקיימות. בייעוץ למנהלים נשאף לגיבוש תפיסת תפקיד ניהולית פרואקטיבית, מקדמת ומשפיעה  – המבוססת על חוזקותיו וערכיו האישיים של המנהל לצד ערכי הארגון, בחינת הממשקים ויחסי הגומלין ביניהם.

ייעוץ והדרכה למנהלים הבכירים הינו תהליך אישי ומתמשך, ספירלי, הכולל שיפור יכולותיו של המנהל, ומוביל, להגדרתם ולהשגתם של מטרות ויעדים שאפתניים ונועזים תוך ניצול הזדמנויות בסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון.

דילוג לתוכן