ייעוץ למנכ"לים

מנכ"ל, מתי נכון להסתייע ביועץ ארגוני, ומה יצא לך מזה?

בשל רמות האחריות הגבוהות, הלחץ והציפיות הקשורות לתפקידם, מנכ"לים מתמודדים, לעיתים קרובות, עם אתגרים פסיכולוגיים משמעותיים.

בהתחשב בעובדה כי המנכ"ל הינו בעל הכוח וההשפעה הרבים ביותר בארגון, אופן התמודדותו עם האתגרים הפסיכולוגיים השונים, ישפיע באופן משמעותי ונרחב על כלל הארגון. אי לכך, ישנה חשיבות גבוהה לליווי של יועץ ארגוני שיידע לספק ייעוץ למנכ"ל. ייעוץ כזה יעניק תמיכה רבת ערך למנכ"ל בהתמודדות עם אתגרים אלו.

להלן אציג רק חלק קטן מהאתגרים הפסיכולוגיים השכיחים איתם מתמודדים מנכ"לים, ולצידם אסקור בתמציתיות את חלקו של היועץ הארגוני בסיוע עם ההתמודדות איתם:

תחושת בדידות:

למול תחושת העוצמה ויכולת ההשפעה, אחת התחושות הבולטות שמלוות מנכ"לים היא הבדידות. מנכ"לים, מעצם מיקומם בראש ההיררכיה, נעדרי עמיתים בתוך הארגון איתם הם יכולים לדון, בגלוי, באתגרים ובחששות. יתירה מכך, לעיתים קרובות, מנכ"לים חשים שהמקורבים להם משמיעים באוזניהם בעיקר את מה שהם רוצים לשמוע, ושאלה מחפשים קירבתם משיקולי תועלת.

יועץ ארגוני ישמש לוח תהודה סודי למנכ"ל, ויספק לו מרחב בטוח לדיון בנושאים רגישים. היועץ הארגוני ידון עם המנכ"ל בצורה נקייה, כנה, עניינת וגלויה בכל השיקולים, החששות, ההיסוסים והלבטים, לשם השגת פרספקטיבה מדויקת ורחבה, שתעודד תהליך קבלת החלטות נכון.  

תסמונת "המתחזה"(Imposter Syndrome) :יעוץ למנכלים

תסמונת "המתחזה" (קלנס ואימס, 1978) הרווחת אצל מנהיגים ומנהלים בכירים היא תחושת היעדר מסוגלות למרות עדויות של הצלחה. אנשים שחווים תסמונת זו יפקפקו בתרומתם להישגיהם, ויטענו לרוב שהצלחותיהם והישגיהם נובעים ממקריות, מזל, או שפשוט מדובר בהטעיה מוצלחת מצידם. אנשים אלו, על אף הישגיהם הגבוהים, יתקשו להפנים משוב חיובי ויחששו תמיד להיחשף עקב חוסר יכולת או חוסר ניסיון.

מעבר לפגיעה ברווחה הנפשית, החשש בקיומה של תסמונת זו הוא שהאמונה שיש לאותו אדם על עצמו תהפוך לאמת סובייקטיבית שתשפיע עליו ועל אחרים ביחסי העבודה, בבחינת נבואה המגשימה את עצמה (אפקט פיגמליון). ותפגע ביכולתו של האדם להתמודד עם אתגרים ולהשיג מטרות.

במצב כזה, בעזרת שימוש בתהליכי ייעוץ למנכלים, ניתן יהיה לסייע למנהל לזהות ולהתמודד עם תסמונת זו. למעשה, על-ידי מתן אימון ומשוב שיחזקו את יכולתו והישגיו של המנהל, נסייע לו להגדיר לעצמו ציפיות מאתגרות וריאליות שיובילו למימוש יכולותיו.

חרדת קבלת החלטות:

מנכ"ל הינו בעל האחריות להנהיג את הארגון קדימה. מצופה ממנו להיות כריזמטי, בטוח, כזה השועט קדימה וצועק לכולם: "קדימה, אחריי". עם זאת, כל מנכ"ל ראוי שוקל אלטרנטיבות, מתלבט, חושש ומהסס לפני שהוא פועל (כך לפחות אני מקווה). במקרים רבים, קבלת החלטות קריטיות שיכולות להשפיע על עתידו של הארגון עלולה להיות מכבידה מבחינה פסיכולוגית, ואפילו מפחידה. לעיתים, פחד זה, לקבל החלטה שגויה, עלול להוביל לחרדת קבלת החלטות המתבטאת בחוסר החלטיות שפוגעת בארגון ובביצועיו.

במקרה זה, ייעוץ למנכ"לים בולט בחשיבותו, במסגרתו היועץ הארגוני משמש כאיש סוד, המכיר ומבין תהליכים ארגוניים פסיכולוגיים. זאת, מאחר שהוא מספק למנכ"ל פלטפורמה נוחה בה יוכל לפרוש ולשתף באופן פתוח בחששותיו ובפחדיו ביחס להשלכות ההחלטה.

כמו כן, במסגרת תהליכי ייעוץ למנכ"ל, עשוי היועץ הארגוני להציע מסגרות וכלים לקבלת החלטות שיעזרו למנכ"ל לקבל החלטות מושכלות ובטוחות יותר. בדומה לכך, תמיכה בהערכת סיכונים ותכנון תרחישים יובילו להפחתת חרדת קבלת ההחלטות.

אם כן, לאחר בנייה של תהליך ייעוצי שבו הספקות מתבהרים ומתבררים, והתחושות מקבלות את המקום והמענה הנכון – צעדיו של המנכ"ל הופכים להיות בטוחים ומהירים, ועכשיו אפשר להסתער קדימה!

לסיכום, יכולותיו האישיותיות של מנכ"ל הארגון הן קריטיות להתמודדות עם האתגרים הפסיכולוגיים שמזמן תפקיד מרכזי וחשוב זה. הסתייעות ביועץ ארגוני לטיוב ולשיפור יכולות אלה ישפיעו באופן ישיר ודרמטי על התפתחותו האישית של המנכ"ל ומתוך כך, על התפתחותו וצמיחתו של הארגון כולו.

דילוג לתוכן